“Tijdens speciale HDT-lessen maken we leerlingen bewust van bepaalde gedachtepatronen.”
Gail Levis, tutor voortgezet onderwijs in Gouda
Helpen je eigen middelbareschoolervaringen je in je huidige werk als tutor?
Als puber heb ik op mijn middelbare school een nare ervaring gehad. Zo was er weinig tot geen ruimte voor emotionele ontwikkeling, waardoor ik zowel mentaal als fysiek achteruit ging. Dit resulteerde in slechte cijfers, waardoor ik gedemotiveerd raakte: een vicieus cirkeltje naar beneden. Hoe erg ik m’n best op een gegeven moment ook deed, mijn cijfers bleven achter. Ik had niet het gevoel dat docenten de ruimte of zin hadden om mij te helpen met de dingen die ik niet snapte, waardoor ik op een gegeven moment de zin in school helemaal verloor. Ik had een havo/vwo-advies, maar heb uiteindelijk mijn middelbare school niet afgemaakt. Als er toen ook maar iemand was geweest die mij één-op-één had kunnen ondersteunen, had ik misschien wel andere keuzes gemaakt.
"De afgelopen maanden heb ik al een paar keer meegemaakt dat pessimistische ideeën bij mijn leerlingen met tijd, vertrouwen en uitleg bestrijd kunnen worden. Daar ga ik enorm van aan staan, dat doet wat met me."
Helpt je achtergrond als holistisch therapeut bij je werk voor The Bridge?
Naast tutor bij The Bridge werk ik als holistisch geluidstherapeut. Ik focus me binnen dit werk voornamelijk op de emotionele en mentale ontwikkeling van jongvolwassenen. Toen mijn moeder, zij is zelf ook tutor bij Stichting The Bridge, me de vacature doorstuurde om parttime te solliciteren als tutor, zag ik veel overeenkomsten in onze missies en overtuigingen. De methode van The Bridge zorgt er namelijk niet alleen voor dat leerlingen beter worden in rekenen, maar vooral ook dat ze een bak zelfvertrouwen krijgen. Wat ik mooi vind aan de methode waarmee we werken, is de aandacht voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Zo beginnen we elke les met een concentratieoefening, en er zijn speciale lessen, waarin we de leerlingen bewust proberen te maken van gedachtepatronen. Vanuit mijn werkgebied en vanuit mijn eigen middelbareschoolervaringen, weet ik hoe belangrijk deze lessen voor de ontwikkeling van leerlingen zijn.
"Geen grote klas, drukke aula of een vol schoolplein. Maar een kleine setting waarin ze een heel uur lang kunnen connecten.”
Wat roert je het meest binnen dit werk?
De band die ik met mijn leerlingen heb opgebouwd, maakt impact. Op mij én op de leerlingen. Wanneer ze het lokaal binnenkomen, merk ik dat ze het fijn vinden om er te zijn. Geen grote klas, drukke aula of een vol schoolplein. Maar een kleine setting waarin ze een heel uur lang kunnen connecten. En tuurlijk, haha, ze hebben echt niet altijd evenveel zin om rekensommen te maken. Maar dat hoort erbij!
“Tijdens speciale HDT-lessen maken we leerlingen bewust van bepaalde gedachtepatronen.”
Gail Levis, tutor voortgezet onderwijs in Gouda
Helpen je eigen middelbareschoolervaringen je in je huidige werk als tutor?
Als puber heb ik op mijn middelbare school een nare ervaring gehad. Zo was er weinig tot geen ruimte voor emotionele ontwikkeling, waardoor ik zowel mentaal als fysiek achteruit ging. Dit resulteerde in slechte cijfers, waardoor ik gedemotiveerd raakte: een vicieus cirkeltje naar beneden. Hoe erg ik m’n best op een gegeven moment ook deed, mijn cijfers bleven achter. Ik had niet het gevoel dat docenten de ruimte of zin hadden om mij te helpen met de dingen die ik niet snapte, waardoor ik op een gegeven moment de zin in school helemaal verloor. Ik had een havo/vwo-advies, maar heb uiteindelijk mijn middelbare school niet afgemaakt. Als er toen ook maar iemand was geweest die mij één-op-één had kunnen ondersteunen, had ik misschien wel andere keuzes gemaakt.
"De afgelopen maanden heb ik al een paar keer meegemaakt dat pessimistische ideeën bij mijn leerlingen met tijd, vertrouwen en uitleg bestrijd kunnen worden. Daar ga ik enorm van aan staan, dat doet wat met me."
Helpt je achtergrond als holistisch therapeut bij je werk voor The Bridge?
Naast tutor bij The Bridge werk ik als holistisch geluidstherapeut. Ik focus me binnen dit werk voornamelijk op de emotionele en mentale ontwikkeling van jongvolwassenen. Toen mijn moeder, zij is zelf ook tutor bij Stichting The Bridge, me de vacature doorstuurde om parttime te solliciteren als tutor, zag ik veel overeenkomsten in onze missies en overtuigingen. De methode van The Bridge zorgt er namelijk niet alleen voor dat leerlingen beter worden in rekenen, maar vooral ook dat ze een bak zelfvertrouwen krijgen. Wat ik mooi vind aan de methode waarmee we werken, is de aandacht voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Zo beginnen we elke les met een concentratieoefening, en er zijn speciale lessen, waarin we de leerlingen bewust proberen te maken van gedachtepatronen. Vanuit mijn werkgebied en vanuit mijn eigen middelbareschoolervaringen, weet ik hoe belangrijk deze lessen voor de ontwikkeling van leerlingen zijn.
"Geen grote klas, drukke aula of een vol schoolplein. Maar een kleine setting waarin ze een heel uur lang kunnen connecten.”
Wat roert je het meest binnen dit werk?
De band die ik met mijn leerlingen heb opgebouwd, maakt impact. Op mij én op de leerlingen. Wanneer ze het lokaal binnenkomen, merk ik dat ze het fijn vinden om er te zijn. Geen grote klas, drukke aula of een vol schoolplein. Maar een kleine setting waarin ze een heel uur lang kunnen connecten. En tuurlijk, haha, ze hebben echt niet altijd evenveel zin om rekensommen te maken. Maar dat hoort erbij!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!