Martina raakte zo enthousiast over de groei van haar zoon bij HDT, dat ze besloot te solliciteren als tutor.
Martina Wolff, tutor voortgezet onderwijs in Gouda
Hoe ben je zo bij The Bridge terechtgekomen?
Mijn zoon deed vorig jaar mee aan het programma van The Bridge op zijn middelbare school in Gouda. Hij had onder andere door de coronapandemie een forse rekenachterstand opgelopen en vond het spannend om op een nieuwe school te beginnen. In het eerste jaar op school heeft hij toen Bridge HDT gevolgd. Ik zag hem plotseling groeien in rekenen, maar ook in zelfvertrouwen. Over deze vorderingen ben ik het hele schooljaar om de week gebeld door zijn tutor, heel fijn. Zijn HDT-diploma-uitreiking, vlak voor de zomervakantie, was de kers op de taart. Ik raakte die middag zo enthousiast, dat ik besloot te solliciteren als tutor.
"In mijn gezin komt ADD en dyslexie voor. Regelmatig heb ik mijn kinderen moeten bijspijkeren, omdat ze op school niet voldoende aan hun trekken kwamen."
Kun je iets vertellen over je achtergrond?
Voor ik bij The Bridge begon als tutor, was ik docent Engels en Frans in het voortgezet onderwijs. Daar ben ik mee gestopt toen mijn vader ziek werd. Lesgeven en mantelzorgen was niet meer te combineren. Nadat mijn vader overleed, heb ik nog wel invalwerk gedaan. Maar met zes koters en ook nog regelmatig pleegkinderen in huis, bleek dit ook te veel hooi op mijn vork te zijn. Als tutor voor The Bridge werk ik gelukkig nog steeds in het onderwijs, maar lukt het me beter om thuis de boel ook draaiende te houden. In mijn gezin komt ADD en dyslexie voor. Regelmatig heb ik mijn kinderen moeten bijspijkeren, omdat ze op school niet voldoende aan hun trekken kwamen. Vaak worden deze leerstoornissen namelijk als zwaar beschouwd, maar het wil niet zeggen dat deze kinderen niet intelligent zijn. Met de juiste hulp kunnen zij gewoon meekomen.
Naar mijn mening is het onderwijs in Nederland de laatste jaren achteruit gegaan. Zo hebben mijn oudste kinderen van 25 en 23 jaar beter onderwijs gekregen, dan mijn jongste kinderen. Er is veel stress en de werkdruk ligt hoog. Docenten komen niet voldoende toe aan goed lesgeven. Ik heb ervaren dat de invoering van met name het passend onderwijs in 2014 ervoor gezorgd heeft dat steeds minder kinderen kwalitatief goed onderwijs krijgen.
"Het mooi om te zien dat kinderen blij worden als ze een som of een rekenraadsel oplossen.”
Wat maakt het werk als tutor het voor jou waard?
Als tutor is het mooi om te zien dat kinderen blij worden als ze een som of een rekenraadsel oplossen, of dat ouders je inzet waarderen. Dat zijn voor mij speciale momenten. Wat ook bijzonder is, is de band die ik heb opgebouwd met een leerling met autisme en een rekenachterstand. Hij heeft mij zijn vertrouwen gegeven. Onder andere door hem voel ik elke dag dat mijn werk nut en effect heeft.
Martina raakte zo enthousiast over de groei van haar zoon bij HDT, dat ze besloot te solliciteren als tutor.
Martina Wolff, tutor voortgezet onderwijs in Gouda
Hoe ben je zo bij The Bridge terechtgekomen?
Mijn zoon deed vorig jaar mee aan het programma van The Bridge op zijn middelbare school in Gouda. Hij had onder andere door de coronapandemie een forse rekenachterstand opgelopen en vond het spannend om op een nieuwe school te beginnen. In het eerste jaar op school heeft hij toen Bridge HDT gevolgd. Ik zag hem plotseling groeien in rekenen, maar ook in zelfvertrouwen. Over deze vorderingen ben ik het hele schooljaar om de week gebeld door zijn tutor, heel fijn. Zijn HDT-diploma-uitreiking, vlak voor de zomervakantie, was de kers op de taart. Ik raakte die middag zo enthousiast, dat ik besloot te solliciteren als tutor.
"In mijn gezin komt ADD en dyslexie voor. Regelmatig heb ik mijn kinderen moeten bijspijkeren, omdat ze op school niet voldoende aan hun trekken kwamen."
Kun je iets vertellen over je achtergrond?
Voor ik bij The Bridge begon als tutor, was ik docent Engels en Frans in het voortgezet onderwijs. Daar ben ik mee gestopt toen mijn vader ziek werd. Lesgeven en mantelzorgen was niet meer te combineren. Nadat mijn vader overleed, heb ik nog wel invalwerk gedaan. Maar met zes koters en ook nog regelmatig pleegkinderen in huis, bleek dit ook te veel hooi op mijn vork te zijn. Als tutor voor The Bridge werk ik gelukkig nog steeds in het onderwijs, maar lukt het me beter om thuis de boel ook draaiende te houden. In mijn gezin komt ADD en dyslexie voor. Regelmatig heb ik mijn kinderen moeten bijspijkeren, omdat ze op school niet voldoende aan hun trekken kwamen. Vaak worden deze leerstoornissen namelijk als zwaar beschouwd, maar het wil niet zeggen dat deze kinderen niet intelligent zijn. Met de juiste hulp kunnen zij gewoon meekomen.
Naar mijn mening is het onderwijs in Nederland de laatste jaren achteruit gegaan. Zo hebben mijn oudste kinderen van 25 en 23 jaar beter onderwijs gekregen, dan mijn jongste kinderen. Er is veel stress en de werkdruk ligt hoog. Docenten komen niet voldoende toe aan goed lesgeven. Ik heb ervaren dat de invoering van met name het passend onderwijs in 2014 ervoor gezorgd heeft dat steeds minder kinderen kwalitatief goed onderwijs krijgen.
"Het mooi om te zien dat kinderen blij worden als ze een som of een rekenraadsel oplossen.”
Wat maakt het werk als tutor het voor jou waard?
Als tutor is het mooi om te zien dat kinderen blij worden als ze een som of een rekenraadsel oplossen, of dat ouders je inzet waarderen. Dat zijn voor mij speciale momenten. Wat ook bijzonder is, is de band die ik heb opgebouwd met een leerling met autisme en een rekenachterstand. Hij heeft mij zijn vertrouwen gegeven. Onder andere door hem voel ik elke dag dat mijn werk nut en effect heeft.
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!