Huidige projecten
Nu: Negentien scholen in Nederland
The Bridge voert – op dit moment – op negentien scholen High Dosage Tutoring (HDT) projecten uit. We zitten op basisscholen in Zaandam, Amsterdam Zuidoost en Haarlem. In Zaandam, Amsterdam Nieuw-West, Amsterdam-West en Gouda lopen onze HDT-projecten in het voortgezet onderwijs (vo).
Onze missie is om zo veel mogelijk projecten uit te voeren in maatschappelijk kwetsbare stadsdelen. Dit zijn de gebieden waar veel leerlingen een leerachterstand hebben opgelopen. Daarnaast werkt de gemeente in deze wijken met verschillende partijen samen om leerlingen extra te ondersteunen. De methode van The Bridge is effectief bewezen in zowel groep 7 en groep 8 als klas 1 en 2 in de onderbouw van het vo. Bekijk hier de onderzoeksresultaten van de Universiteit van Amsterdam.
Hoe worden scholen geselecteerd?
The Bridge wordt op meerdere manieren benaderd. Scholen benaderen ons, wij worden ingeschakeld door samenwerkingsverbanden of de gemeente neemt contact met ons op. De scholen en leerlingen worden nauwkeurig geselecteerd op basis van beschikbare data. De selectie gebeurt in overleg met de opdrachtgever en in samenwerking met het onderzoeksteam van de Universiteit van Amsterdam.
Waarom Bridge HDT in de bovenbouw basisonderwijs?
Leerlingen in het basisonderwijs ontvangen bij Bridge HDT vanaf het begin of de helft van groep 7 Bridge HDT. Dit is een belangrijk leerjaar in de bepaling van het schooladvies. Tutoren kunnen met leerlingen uit groep 7 voortbouwen op de rekenstof die in de schooljaren hiervoor is aangeboden. Hiermee streven we ernaar een verlengstuk te zijn van de leerkracht. Bridge HDT start niet in eerder, omdat er vóór groep 7 nog veel nieuwe leerstof wordt aangeboden door de leerkracht. Terwijl het HDT-programma gericht is op het remediëren van al geleerde stof. De Site Director (ook wel: de locatiemanager van The Bridge op school) heeft geregeld contact met de groepsleerkracht en intern begeleider over de hiaten, uitleg van de rekensommen en hoe we hen verder kunnen ondersteunen.
Voor welke leerlingen is Bridge HDT geschikt?
Onze methodiek en ons rekencurriculum zijn geschikt voor leerlingen die nog niet op weg zijn om eind groep 8 het 1F-niveau (het minimale niveau aan het einde van de basisschool, ook wel het ‘burgerschapsniveau) te halen, in de praktijk zijn dit leerlingen die tijdens de Midden 6 toets wat betreft rekenen een V-, V, IV of III score hebben. Alle leerlingen werken uit ons 1F rekencurriculum, maar er zijn ook maatwerk-mogelijkheden binnen ons 0F en 2F rekencurriculum.
Zo wordt er bijvoorbeeld vaak extra hulp gevraagd bij technieken aanleren voor het oplossen van verhaalsommen. Na een halfjaar Bridge HDT merken scholen vaak dat de achterstanden van de basis-rekenonderwerpen ingelopen zijn en dat dit ook het rekenen in de klas en de algemene werkhouding ten goede komt. Dit vermindert de werkdruk voor leerkrachten. Verder is er tweewekelijks contact met ouders om samen te sparren over hoe de leerling het best ondersteund kan worden. Het streven is dat de leerlingen in de bovenbouw die een jaar Bridge HDT hebben ontvangen, hun achterstand tot het 1F-rekenniveau zo ver mogelijk inlopen en zo met een stevigere basis, en soms zelfs met een hoger middelbaar schooladvies, de basisschool verlaten.
5 tutoren en 1 Site Director
3 lesuren per week, een schooljaar lang
5 basisscholen, 8 groepen
Max. 80 leerlingen – groep 7
Geselecteerd op basis van niveau Cito Rekenen/Wiskunde
Gemeente Amsterdam
5 tutoren en 1 Site Director
3 lesuren per week, een schooljaar lang
4 basisscholen, 5 groepen
Max. 60 leerlingen – groep 7
Geselecteerd op basis van niveau Cito Rekenen/Wiskunde
Gemeente Amsterdam
5 tutoren en 1 Site Director
3 lesuren per week, een jaar lang
4 basisscholen
Max. 40 leerlingen – groep 7/8
Geselecteerd op basis van niveau Cito rekenen/wiskunde
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Kennemerland, Gemeente Haarlem en deelnemende schoolbesturen
6 tutoren en 1 Site Director
3 lesuren per week, een schooljaar lang
4 basisscholen, 5 groepen
Max. 60 leerlingen – groep 7
Geselecteerd op basis van niveau Cito rekenen/wiskunde
Schoolbestuur Stichting Agora
7 tutoren en 1 Site Director
2 lesuren per week, een schooljaar lang
1 middelbare school
Max. 84 leerlingen – eerstejaars (PrO, EOA & VMBO) & 1 tweedejaarsklas (EOA)
Geselecteerd op basis van niveau Cito rekenen/wiskunde
Mundus College (o.a. NPO-gelden)
5 tutoren en 1 Site Director
3 lesuren per week, een schooljaar lang
2 middelbare scholen
Max. 60 eerstejaars leerlingen – VMBO en ISK
Random geselecteerd
Ministerie van OCW
Waarom Bridge HDT in de onderbouw van het vo?
The Bridge helpt leerlingen in de onderbouw van het praktijkonderwijs en het vmbo. Veel van deze leerlingen hebben een leerachterstand in rekenen (SLO, 2019). Daarnaast zijn veel leerlingen in de onderbouw nog niet (volledig) in de zogenaamde straatcultuur opgenomen (zie El Hadioui, 2011). Voor deze leerlingen zijn de sociaal-emotionele band met de tutor en het aanleren van brede academische vaardigheden van groot belang om te wennen aan de nieuwe middelbareschoolsituatie. Door juist deze leerlingen aan het begin van hun voorgezetonderwijscarrière ondersteuning te bieden met Bridge HDT, boeken wij op op tijd resultaat. De eerste onderzoeksresultaten van ons project in de eerste klas van het Mundus College laten dan ook zien dat het voor deze leerlingen niet te laat is.
Op de middelbare scholen waar wij werken, komen leerlingen vaak binnen met een grote leerachterstand ten opzichte van het 1F-niveau. Dit is een probleem, want aan het eind van de middelbare school wordt van hen verwacht al op het 2F-niveau te zitten. Met Bridge HDT streven we ernaar om in ieder geval de afstand tot 1F in te halen, zodat ze de rest van de middelbare schooltijd met meer fundament en zelfvertrouwen het 2F-niveau kunnen bereiken.
El Hadioui, I. (2011). Hoe de straat de school binnendringt. Amsterdam: Uitgeverij van Gennep.
SLO (2019). Passende perspectieven taal & rekenen. Geraadpleegd op 25 maart, 2020,via https://slo.nl/thema/meer/passende/vmbo-bb-kb/
5 tutoren & 1 Site Director & 1 invaltutor/projectassistent
3 lesuren per week, een jaar lang
1 middelbare school: Marcanti College
Max. 50 leerlingen – eerstejaars vmbo & pro
Random geselecteerd ivm onderzoek
Ministerie van OCW/NRO
5 tutoren & 1 Site Director & 1 invaltutor/projectassistent
3 lesuren per week, een jaar lang
1 middelbare school: CSG de Goudse Waarden
Max. 60 leerlingen – eerstejaars vmbo & pro
Random geselecteerd ivm onderzoek
Ministerie van OCW/NRO
5 tutoren & 1 Site Director & 1 invaltutor/projectassistent
3 lesuren per week, een jaar lang
1 middelbare school: Carmel
Max. 60 leerlingen – eerstejaars vmbo & ISK
Random geselecteerd ivm onderzoek
Ministerie van OCW/NRO
5 tutoren & 1 Site Director & 1 invaltutor/projectassistent
3 lesuren per week, een jaar lang
2 middelbare scholen: Pascal Zuid en De Faam
Max. 60 leerlingen – eerstejaars vmbo & pro
Random geselecteerd ivm onderzoek
Ministerie van OCW/NRO
Bridge HDT - Amsterdam VO Nieuw-West
7 tutoren & 1 Site Director & 1 invaltutor/projectassistent
2 lesuren per week, een jaar lang
1 middelbare school: Mundus College
Max. 84 leerlingen – eerstejaars vmbo & pro, tweedejaars EOA
Alle eerstejaarsklassen geselecteerd
Mundus College (o.a. NPO gelden)
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!