In september 2019 zijn wij begonnen met ons eerste loopjaar van “The Bridge HDT – Amsterdam PO Zuidoost” op 5 basisscholen in Amsterdam Zuidoost in opdracht van de Gemeente Amsterdam. Er is specifiek gekozen voor Zuidoost omdat deze wijk helaas al lang kampt met onderwijsachterstanden. De deelnemende scholen bevinden zich in verschillende buurten in de Bijlmer en Holendrecht. Deze scholen zijn in het voortraject samen met de Gemeente en het onderzoeksteam van de UvA nauwkeurig geselecteerd, voornamelijk op basis van het percentage doelgroepleerlingen. Vanaf het schooljaar 2021-2022 is er gekozen om een pilot uit te voeren voor een deeltijds project; op deze manier konden er meer scholen en dus meer leerlingen deelnemen aan het project. De impact van de vermindering in lestijd is onderzocht door het onderzoeksteam van de UvA, die de resultaten van dit schooljaar naast die van de eerste twee loopjaren heeft gelegd. In schooljaar 2024-2025 kunnen er maximaal 80 groep 7 leerlingen met een III, IV of V score op de Cito Rekenen/Wiskunde tijdens M6 deelnemen. Ouders wordt om toestemming gevraagd.
5 basisscholen, maximaal 80 leerlingen
Het team in Amsterdam Zuidoost bestaat uit 6 leden, waarvan 1 Site Director (projectleider) en 5 tutoren. Zij verzorgen 4 dagen per week de 60 minuten durende tutorlessen, gedurende een week krijgen zo maximaal 80 leerlingen 2 keer per week Bridge HDT. In de lessen richten zij zich op rekenen op 1F niveau, maar ook de werkhouding, het samenwerken, de concentratie en het sociaal-emotioneel welbevinden van de leerlingen. Tevens is er tweewekelijks een verhaalsommendag. De tutoren hebben driewekelijks telefonisch contact met de ouders om hen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen de tutorlessen. De Site Director leidt het team van tutoren en heeft contact en stemt af met het schoolpersoneel.
Over het team
Toen het project begon, kende niemand elkaar nog. Het team in Amsterdam Zuidoost heeft zich erg organisch gevormd. Binnen het team is er een mooie balans gevonden tussen alle diverse individuen. Ieder teamlid weet van een ander wat zijn of haar sterke punten zijn en werken ook samen om met z’n allen het uiterste in de leerlingen naar boven te halen.
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!