5 mei 2020
Thuisonderwijs is meer dan een laptop of toegang tot het internet
Hoe ziet thuisonderwijs voor kansarme leerlingen er tijdens de coronatijd in de praktijk uit? Docente op het Mundus College Maxe de Rijk doet in de Volkskrant verslag van een dag thuisonderwijs.
De onderwijsongelijkheid wordt tijdens de coronacrisis alleen maar groter, beargumenteert Maxe de Rijk. De achterstanden die kansarme leerlingen hebben worden namelijk alleen maar groter. En dan gaat het niet enkel over de lesstof, maar ook over de sociaal-emotionele handvatten, structuur en afleiding die een school haar leerlingen biedt. Zonder de juiste begeleiding zorgt het thuiswerken voor deze leerlingen voor veel stress en onzekerheid en dus wordt de Rijk overspoeld met whatsappjes en belletjes. Ze probeert hen zo goed en zo kwaad als dat gaat bij te staan en te helpen. “Thuisonderwijs is niet opgelost met het regelen van laptops en internet. Onderwijs is veel meer dan het geven van informatie en huiswerk, zeker bij leerlingen in achterstandssituaties”, schrijft de Rijk.
Bridge HDT wordt ook uitgevoerd met eerste klassers op het Mundus College. Via het Bridge HDT Keep-In-Touch-Plan proberen ook wij onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden tijdens deze crisis. Maar helaas is het verslag van Maxe de Rijk erg herkenbaar. Maar juist nu kunnen de technieken die Bridge HDT gebruikt ook een uitweg bieden. Zo hebben onze leerlingen al meermaals geoefend met het opstellen van vragen over hun rekenwerk. Het blijft echter lastig. Het persoonlijke contact is de hoeksteen van ons project en ook in deze moeilijke tijden ligt hier de sleutel voor de beste begeleiding.
5 mei 2020
Thuisonderwijs is meer dan een laptop of toegang tot het internet
Hoe ziet thuisonderwijs voor kansarme leerlingen er tijdens de coronatijd in de praktijk uit? Docente op het Mundus College Maxe de Rijk doet in de Volkskrant verslag van een dag thuisonderwijs.
De onderwijsongelijkheid wordt tijdens de coronacrisis alleen maar groter, beargumenteert Maxe de Rijk. De achterstanden die kansarme leerlingen hebben worden namelijk alleen maar groter. En dan gaat het niet enkel over de lesstof, maar ook over de sociaal-emotionele handvatten, structuur en afleiding die een school haar leerlingen biedt. Zonder de juiste begeleiding zorgt het thuiswerken voor deze leerlingen voor veel stress en onzekerheid en dus wordt de Rijk overspoeld met whatsappjes en belletjes. Ze probeert hen zo goed en zo kwaad als dat gaat bij te staan en te helpen. “Thuisonderwijs is niet opgelost met het regelen van laptops en internet. Onderwijs is veel meer dan het geven van informatie en huiswerk, zeker bij leerlingen in achterstandssituaties”, schrijft de Rijk.
Bridge HDT wordt ook uitgevoerd met eerste klassers op het Mundus College. Via het Bridge HDT Keep-In-Touch-Plan proberen ook wij onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden tijdens deze crisis. Maar helaas is het verslag van Maxe de Rijk erg herkenbaar. Maar juist nu kunnen de technieken die Bridge HDT gebruikt ook een uitweg bieden. Zo hebben onze leerlingen al meermaals geoefend met het opstellen van vragen over hun rekenwerk. Het blijft echter lastig. Het persoonlijke contact is de hoeksteen van ons project en ook in deze moeilijke tijden ligt hier de sleutel voor de beste begeleiding.
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!