1 juli 2020

Tweejarig onderzoek UvA toont effect aan van Bridge HDT Haarlem PO

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam is gebleken dat de Bridge HDT lessen op vijf Haarlemse basisscholen over een periode van twee jaar, grote positieve effecten hebben gehad op het rekenniveau en het sociaal welbevinden van de betrokken leerlingen. 

In samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie heeft Stichting The Bridge Learning Interventions vier doelstellingen opgezet en behaald: (1) de rekencompetenties verhogen: na de start van Bridge HDT verbeteren de scores van de deelnemers sterk en lopen ze een deel in (ruim 40%) van de achterstand op het landelijk gemiddelde; (2) Een toename aan zelfvertrouwen en sociaal-emotioneel welbevinden: De kwalitatieve analyses suggereren wel dat de sociaal-emotionele vaardigheden en het welzijn van tutorleerlingen werd verhoogd; (3) Een lichte verbetering op vakken als spelling, lezen en begrijpend lezen: Bridge HDT heeft geen negatief effect gehad op de vaardigheidsscores begrijpend lezen. Dat is eigenlijk een positieve bevinding: geen achteruitgang, is vooruitgang; (4) Het advies van deelnemende leerlingen valt hoger uit dan gedacht bij de start van groep 7: Waar 70-80% van de deelnemende leerlingen eind groep 6 op een niveau rekende dat zou leiden tot een advies lager dan vmbo-gt, was dit percentage in groep 8 gedaald tot 40%.

‘Na 2 jaar Bridge HDT in Haarlem zien we dus een forse en meetbare groei en kunnen we concluderen dat de doelstellingen van de samenwerkingspartners grotendeels zijn behaald’, concludeert hoofd van het onderzoeksteam Bowen Paulle.

In juni 2020 is duidelijk geworden dat – mede door deze positieve onderzoeksresultaten – de samenwerkingspartners besloten hebben om een vierde loopjaar van Bridge HDT Haarlem PO voort te zetten in de huidige vorm en samen plannen te maken voor de jaren erna.

Lees hier het volledige artikel van de Gelijke Kansen AlliantieLees hier het volledige artikel van de Universiteit van Amsterdam

1 juli 2020

Tweejarig onderzoek UvA toont effect aan van Bridge HDT Haarlem PO

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam is gebleken dat de Bridge HDT lessen op vijf Haarlemse basisscholen over een periode van twee jaar, grote positieve effecten hebben gehad op het rekenniveau en het sociaal welbevinden van de betrokken leerlingen. 

In samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie heeft Stichting The Bridge Learning Interventions vier doelstellingen opgezet en behaald: (1) de rekencompetenties verhogen: na de start van Bridge HDT verbeteren de scores van de deelnemers sterk en lopen ze een deel in (ruim 40%) van de achterstand op het landelijk gemiddelde; (2) Een toename aan zelfvertrouwen en sociaal-emotioneel welbevinden: De kwalitatieve analyses suggereren wel dat de sociaal-emotionele vaardigheden en het welzijn van tutorleerlingen werd verhoogd; (3) Een lichte verbetering op vakken als spelling, lezen en begrijpend lezen: Bridge HDT heeft geen negatief effect gehad op de vaardigheidsscores begrijpend lezen. Dat is eigenlijk een positieve bevinding: geen achteruitgang, is vooruitgang; (4) Het advies van deelnemende leerlingen valt hoger uit dan gedacht bij de start van groep 7: Waar 70-80% van de deelnemende leerlingen eind groep 6 op een niveau rekende dat zou leiden tot een advies lager dan vmbo-gt, was dit percentage in groep 8 gedaald tot 40%.

‘Na 2 jaar Bridge HDT in Haarlem zien we dus een forse en meetbare groei en kunnen we concluderen dat de doelstellingen van de samenwerkingspartners grotendeels zijn behaald’, concludeert hoofd van het onderzoeksteam Bowen Paulle.

In juni 2020 is duidelijk geworden dat – mede door deze positieve onderzoeksresultaten – de samenwerkingspartners besloten hebben om een vierde loopjaar van Bridge HDT Haarlem PO voort te zetten in de huidige vorm en met elkaar plannen te maken voor andere vormen van Bridge HDT in de jaren erna.

Lees hier het volledige artikel van de Gelijke Kansen AlliantieLees hier het volledige artikel van de Universiteit van Amsterdam

Samenwerken?

The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!

Contacteer ons
Ook op uw school?

Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?

Lees meer over de opstart
Tutor worden?

Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!

Lees de ervaringen

Samenwerken?

The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!

Contacteer ons
Ook op uw school?

Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?

Leer meer over de opstart?
Tutor worden?

Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!

Lees de ervaringen

Samenwerken?

The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!

Contacteer ons
TBLI
Ook op uw school?

Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?

Leer meer over de opstart!
Tutor worden?

Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!

Lees de ervaringen