6 april 2021
Het belang van evidence-based interventies en onderzoeksresultaten Amsterdam PO
Wetenschappelijk onderzoek naar maatschappelijke interventies en het uitlichten van dit soort onderzoek is broodnodig in een maatschappij waar sociale ongelijkheid groeit. Daarom is het project ‘Impact 2021’ gelanceerd door de Vereniging van Universiteiten. Hier wordt de maatschappelijke impact van onderzoek uitgelicht. Zij hebben zowel Bowen Paulle als Anne Kielman geïnterviewd om de maatschappelijke impact van Bridge High Dosage Tutoring te bespreken. Het hele filmpje is hier te bekijken.
Het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam heeft wederom laten zien dat HDT een effectieve methode is om ongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan, zo blijkt uit recente resultaten over het HDT-project in Amsterdam Zuidoost.
In 2019 is onze organisatie in opdracht van de Gemeente Amsterdam begonnen met het geven van Bridge HDT-lessen op 5 basisscholen in Amsterdam Zuidoost. Leerlingen in groep 7 met een Cito-score op rekenen-wiskunde onder het landelijk gemiddelde (V, IV en III) ontvangen een schooljaar lang Bridge HDT in een 1-op-2 setting voor 5 dagen per week onder schooltijd. Het onderzoek werd uitgevoerd met een RCT-design waarmee de meest betrouwbare resultaten worden bereikt doordat een willekeurige groep leerlingen geselecteerd wordt en vergeleken met een vergelijkbare groep leerlingen die niet deelnemen.
De resultaten hebben betrekking op schooljaar 2019-2020, het tweede halfjaar van het project liep dan ook niet zoals gepland door de schoolsluitingen in verband met de coronamaatregelen. Tijdens dit tweede halfjaar is zo goed als mogelijk het project online voortgezet, maar in een minder hoge intensiteit.
De resultaten van het onderzoek naar HDT voor deze leerlingen in Zuidoost wijzen uit dat 45% van de leerlingen al na een half jaar HDT (zonder Covid-19 onderbrekingen) een half niveau omhoog zijn gegaan in rekenen/wiskunde op de Cito-toets, en dat 15% van de leerlingen omhoog zijn gegaan met een volledig niveau. Dit betekent bijvoorbeeld dat leerlingen met een verwachte vmbo-gt rekenscore nu een havo score halen. Op basis van de resultaten uit het eerste halfjaar blijkt uit een conservatieve schatting over het gehele schooljaar dat 40% van de leerlingen met een half niveau omhoog zouden gaan als het HDT-programma zich in het tweede halfjaar op een normale wijze had voortgezet. Een andere 40 % van de leerlingen zou met een heel niveau omhoog zouden gaan. Tevens bleek dat het missen van bepaalde lessen om HDT-les te krijgen geen negatieve invloed had op de andere lessen.
Deze vondsten laten zien dat HDT een belangrijk deel van de achterstanden in rekenprestaties tussen leerlingen in Amsterdam Zuidoost en de rest van Amsterdam reduceert. De resultaten uit Amsterdam Zuidoost sluiten zich aan bij eerder gepubliceerde onderzoeken naar HDT en hoe effectief de methode is. De samenwerking tussen The Bridge en de Universiteit van Amsterdam is daarom cruciaal om te kunnen bewijzen waarom HDT vergroot zou moeten worden. Zoals Anne Kielman zegt in het interview: “De Universiteit van Amsterdam helpt ons ook om andere partners te vinden in Nederland, zoals subsidiegevers of gemeentes die natuurlijk ook willen kijken naar wat werkt er echt.”
Hieronder kunt u verder de samenvatting van het rapport lezen, later zal het volledige rapport nog publiekelijk gemaakt worden.
6 april 2021
Het belang van evidence-based interventies en onderzoeksresultaten Amsterdam PO
Wetenschappelijk onderzoek naar maatschappelijke interventies en het uitlichten van dit soort onderzoek is broodnodig in een maatschappij waar sociale ongelijkheid groeit. Daarom is het project ‘Impact 2021’ gelanceerd door de Vereniging van Universiteiten. Hier wordt de maatschappelijke impact van onderzoek uitgelicht. Zij hebben zowel Bowen Paulle als Anne Kielman geïnterviewd om de maatschappelijke impact van Bridge High Dosage Tutoring te bespreken. Het hele filmpje is hier te bekijken.
Het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam heeft wederom laten zien dat HDT een effectieve methode is om ongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan, zo blijkt uit recente resultaten over het HDT-project in Amsterdam Zuidoost.
In 2019 is onze organisatie in opdracht van de Gemeente Amsterdam begonnen met het geven van Bridge HDT-lessen op 5 basisscholen in Amsterdam Zuidoost. Leerlingen in groep 7 met een Cito-score op rekenen-wiskunde onder het landelijk gemiddelde (V, IV en III) ontvangen een schooljaar lang Bridge HDT in een 1-op-2 setting voor 5 dagen per week onder schooltijd. Het onderzoek werd uitgevoerd met een RCT-design waarmee de meest betrouwbare resultaten worden bereikt doordat een willekeurige groep leerlingen geselecteerd wordt en vergeleken met een vergelijkbare groep leerlingen die niet deelnemen.
De resultaten hebben betrekking op schooljaar 2019-2020, het tweede halfjaar van het project liep dan ook niet zoals gepland door de schoolsluitingen in verband met de coronamaatregelen. Tijdens dit tweede halfjaar is zo goed als mogelijk het project online voortgezet, maar in een minder hoge intensiteit.
De resultaten van het onderzoek naar HDT voor deze leerlingen in Zuidoost wijzen uit dat 45% van de leerlingen al na een half jaar HDT (zonder Covid-19 onderbrekingen) een half niveau omhoog zijn gegaan in rekenen/wiskunde op de Cito-toets, en dat 15% van de leerlingen omhoog zijn gegaan met een volledig niveau. Dit betekent bijvoorbeeld dat leerlingen met een verwachte vmbo-gt rekenscore nu een havo score halen. Op basis van de resultaten uit het eerste halfjaar blijkt uit een conservatieve schatting over het gehele schooljaar dat 40% van de leerlingen met een half niveau omhoog zouden gaan als het HDT-programma zich in het tweede halfjaar op een normale wijze had voortgezet. Een andere 40 % van de leerlingen zou met een heel niveau omhoog zouden gaan. Tevens bleek dat het missen van bepaalde lessen om HDT-les te krijgen geen negatieve invloed had op de andere lessen.
Deze vondsten laten zien dat HDT een belangrijk deel van de achterstanden in rekenprestaties tussen leerlingen in Amsterdam Zuidoost en de rest van Amsterdam reduceert. De resultaten uit Amsterdam Zuidoost sluiten zich aan bij eerder gepubliceerde onderzoeken naar HDT en hoe effectief de methode is. De samenwerking tussen The Bridge en de Universiteit van Amsterdam is daarom cruciaal om te kunnen bewijzen waarom HDT vergroot zou moeten worden. Zoals Anne Kielman zegt in het interview: “De Universiteit van Amsterdam helpt ons ook om andere partners te vinden in Nederland, zoals subsidiegevers of gemeentes die natuurlijk ook willen kijken naar wat werkt er echt.”
Hieronder kunt u verder de samenvatting van het rapport lezen, later zal het volledige rapport nog publiekelijk gemaakt worden.
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!
Samenwerken?
The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!
Ook op uw school?
Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?
Tutor worden?
Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!