14 september 2021

Geen stress, we gaan het maken!

Op 2 september werd in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam het boek “Geen stress, we gaan het maken!” van Maxe de Rijk gelanceerd. Maxe de Rijk is docente op het Mundus College, een van de scholen waar Stichting The Bridge Learning Interventions al vanaf het begin van de start in 2017 actief is, en schreef een boek over haar ervaringen als mentor van de eerste vmbo-kansklas van Nederland. Onze eigen Bridge-collega’s – Claire Slingsby en Giovienca Saluna – mochten bij deze boekbespreking aan tafel schuiven om te vertellen over hun ervaringen en wat we met onze stichting proberen te bereiken.

Het eerste Bridge HDT-project vond plaats van september 2017 tot januari 2018 op het Mundus College in Amsterdam Nieuw-West (vmbo-niveau, praktijkonderwijs en Eerste Opvang Anderstaligen). Toen onder de naam: ‘Mundus More Math’. Het was het eerste schooljaar dat Maxe de Rijk docent was op het Mundus College, en ze was toen mentor van een klas in het praktijkonderwijs. Ook voor The Bridge was dit het allereerste ooit uit te voeren Bridge HDT project. We ontdekten dus samen het Mundus College en hadden met regelmaat contact over het Bridge HDT project. Net als bij alle andere klassen op het Mundus College, was de helft van Maxe de Rijk’s klas willekeurig geselecteerd om aan het Bridge HDT project deel te nemen. Maxe de Rijk kon met haar eigen ogen waarnemen wat de onderzoekers van de UvA ook zagen: de leerlingen die deelnamen aan het Bridge HDT project groeiden enorm met rekenen. Meer over de onderzoeksresultaten is ook hier te lezen. 

Helaas moest The Bridge door tekort in financiën na 5 maanden in januari 2018 het Mundus College verlaten, maar gelukkig zijn we inmiddels sinds januari 2020 teruggekeerd en zullen we in oktober 2021 zelfs met nog een extra project starten. Onze samenwerking met het Mundus College is niet alleen belangrijk geweest voor de start van de stichting en desbetreffende leerlingen, maar willen we graag duurzaam voortzetten. De visie van The Bridge strookt immers niet alleen met de visie van Maxe de Rijk over kansengelijkheid, maar met die van Mundus van school omdat zij streven naar kansen van alle leerlingen met de eventuele extra ondersteuning en inspanning die daarvoor nodig is.

De donkergroene delen van de diagrammen laten de groei zien tussen september 2017 (voorafgaand aan de HDT-tutorlessen) en februari 2018 (na afloop van de HDT-tutorlessen).

Lees meer over het onderzoek

Aan het einde van dat schooljaar stroomden een paar van de leerlingen uit Maxe de Rijk’s klas door van praktijkonderwijs naar het vmbo. Hopelijk door onze gezamenlijke inzet en vertrouwen in de leerlingen, maar vooral door het harde werk van de leerlingen zelf. Het schooljaar erna werd de eerste ‘vmbo kansklas’ van Nederland opgericht op het Mundus College. Dit houdt in dat leerlingen die zich bij de school aanmelden met een praktijkadvies grondig gescreend werden en sommigen van hen de kans kregen om in de kansklas te komen. Daar kregen ze dan 1 jaar langer de tijd (3 jaar onderbouw in plaats van 2) om zich te bewijzen, met het idee dat ze na 3 jaar konden doorstromen naar het vmbo. Maxe de Rijk werd de mentor van die klas en schreef haar ervaringen en die van haar leerlingen op in een boek genaamd “Geen stress, we gaan het maken!”

Dit boek presenteerde Maxe de Rijk op 2 september in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Aan tafel schoven ook wethouder Onderwijs Marjolein Moorman, onderzoeker Bastian Ravesteijn, directeur taalcentrum Almere Theo Klein Koerkamp, leraar van het jaar Ismail Aghzanay en… onze eigen Bridge-collega’s Claire Slingsby en Giovienca Saluna.

Het gesprek ging over kansenongelijkheid in het onderwijs, wat daaraan ten grondslag ligt en hoe we die kansenongelijkheid kunnen verminderen en achterstanden kunnen verkleinen. Claire en Giovienca – die beide betrokken zijn bij het management van de huidig lopende HDT-projecten op het Mundus College – hebben de rol van Stichting The Bridge daarin uitgelegd en onze missie en methode toegelicht.

Ons eerste project van het Mundus College duurde vanwege gebrek aan financiering helaas maar een half jaar, van september 2017 tot januari 2018. Ondertussen zijn echter heel blij om sinds februari 2020 weer opnieuw Bridge HDT te geven aan de eerste- en tweedejaars leerlingen, waaronder leerlingen uit de vmbo-kansklas. Meer over ons project op het Mundus College leest u hier.

 

We zijn blij met alle aandacht die het onderwerp krijgt en hopen dat er in de toekomst structurele oplossingen komen zodat dit maatschappelijk probleem kan worden aangepakt. We raden iedereen aan om het boek “Geen stress, we gaan het maken!” van Maxe de Rijk te lezen, u kunt het aanschaffen op haar website.

De opname van de livestream van de boekbespreking in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam kunt u hier terugkijken.

14 september 2021

Geen stress, we gaan het maken!

Op 2 september werd in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam het boek “Geen stress, we gaan het maken!” van Maxe de Rijk gelanceerd. Maxe de Rijk is docente op het Mundus College, een van de scholen waar Stichting The Bridge Learning Interventions al vanaf het begin van de start in 2017 actief is, en schreef een boek over haar ervaringen als mentor van de eerste vmbo-kansklas van Nederland. Onze eigen Bridge-collega’s – Claire Slingsby en Giovienca Saluna – mochten bij deze boekbespreking aan tafel schuiven om te vertellen over hun ervaringen en wat we met onze stichting proberen te bereiken.

Het eerste Bridge HDT-project vond plaats van september 2017 tot januari 2018 op het Mundus College in Amsterdam Nieuw-West (vmbo-niveau, praktijkonderwijs en Eerste Opvang Anderstaligen). Toen onder de naam: ‘Mundus More Math’. Het was het eerste schooljaar dat Maxe de Rijk docent was op het Mundus College, en ze was toen mentor van een klas in het praktijkonderwijs. Ook voor The Bridge was dit het allereerste ooit uit te voeren Bridge HDT project. We ontdekten dus samen het Mundus College en hadden met regelmaat contact over het Bridge HDT project. Net als bij alle andere klassen op het Mundus College, was de helft van Maxe de Rijk’s klas willekeurig geselecteerd om aan het Bridge HDT project deel te nemen. Maxe de Rijk kon met haar eigen ogen waarnemen wat de onderzoekers van de UvA ook zagen: de leerlingen die deelnamen aan het Bridge HDT project groeiden enorm met rekenen. Meer over de onderzoeksresultaten is ook hier te lezen. 

Helaas moest The Bridge door tekort in financiën na 5 maanden in januari 2018 het Mundus College verlaten, maar gelukkig zijn we inmiddels sinds januari 2020 teruggekeerd en zullen we in oktober 2021 zelfs met nog een extra project starten. Onze samenwerking met het Mundus College is niet alleen belangrijk geweest voor de start van de stichting en desbetreffende leerlingen, maar willen we graag duurzaam voortzetten. De visie van The Bridge strookt immers niet alleen met de visie van Maxe de Rijk over kansengelijkheid, maar met die van Mundus van school omdat zij streven naar kansen van alle leerlingen met de eventuele extra ondersteuning en inspanning die daarvoor nodig is.

De donkergroene delen van de diagrammen laten de groei zien tussen september 2017 (voorafgaand aan de HDT-tutorlessen) en februari 2018 (na afloop van de HDT-tutorlessen).

Lees meer over het onderzoek

Aan het einde van dat schooljaar stroomden een paar van de leerlingen uit Maxe de Rijk’s klas door van praktijkonderwijs naar het vmbo. Hopelijk door onze gezamenlijke inzet en vertrouwen in de leerlingen, maar vooral door het harde werk van de leerlingen zelf. Het schooljaar erna werd de eerste ‘vmbo kansklas’ van Nederland opgericht op het Mundus College. Dit houdt in dat leerlingen die zich bij de school aanmelden met een praktijkadvies grondig gescreend werden en sommigen van hen de kans kregen om in de kansklas te komen. Daar kregen ze dan 1 jaar langer de tijd (3 jaar onderbouw in plaats van 2) om zich te bewijzen, met het idee dat ze na 3 jaar konden doorstromen naar het vmbo. Maxe de Rijk werd de mentor van die klas en schreef haar ervaringen en die van haar leerlingen op in een boek genaamd “Geen stress, we gaan het maken!”

Dit boek presenteerde Maxe de Rijk op 2 september in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Aan tafel schoven ook wethouder Onderwijs Marjolein Moorman, onderzoeker Bastian Ravesteijn, directeur taalcentrum Almere Theo Klein Koerkamp, leraar van het jaar Ismail Aghzanay en… onze eigen Bridge-collega’s Claire Slingsby en Giovienca Saluna.

Het gesprek ging over kansenongelijkheid in het onderwijs, wat daaraan ten grondslag ligt en hoe we die kansenongelijkheid kunnen verminderen en achterstanden kunnen verkleinen. Claire en Giovienca – die beide betrokken zijn bij het management van de huidig lopende HDT-projecten op het Mundus College – hebben de rol van Stichting The Bridge daarin uitgelegd en onze missie en methode toegelicht.

Ons eerste project van het Mundus College duurde vanwege gebrek aan financiering helaas maar een half jaar, van september 2017 tot januari 2018. Ondertussen zijn echter heel blij om sinds februari 2020 weer opnieuw Bridge HDT te geven aan de eerste- en tweedejaars leerlingen, waaronder leerlingen uit de vmbo-kansklas. Meer over ons project op het Mundus College leest u hier.

 

We zijn blij met alle aandacht die het onderwerp krijgt en hopen dat er in de toekomst structurele oplossingen komen zodat dit maatschappelijk probleem kan worden aangepakt. We raden iedereen aan om het boek “Geen stress, we gaan het maken!” van Maxe de Rijk te lezen, u kunt het aanschaffen op haar website.

De opname van de livestream van de boekbespreking in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam kunt u hier terugkijken.

Samenwerken?

The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!

Contacteer ons
Ook op uw school?

Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?

Lees meer over de opstart
Tutor worden?

Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!

Lees de ervaringen

Samenwerken?

The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!

Contacteer ons
Ook op uw school?

Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?

Leer meer over de opstart?
Tutor worden?

Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!

Lees de ervaringen

Samenwerken?

The Bridge is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Of het nu gaat om nieuwe tutoren, scholen, gemeenten, partners of donateurs: samen verkleinen we de kansenongelijkheid door rekenachterstanden in te halen en leerlingen een zelfvertrouwen-boost te geven. We komen graag met je in contact!

Contacteer ons
TBLI
Ook op uw school?

Benieuwd naar hoe we samen ook met een project op uw school een verschil kunnen maken?

Leer meer over de opstart!
Tutor worden?

Ben jij de nieuwe onderwijsheld waar wij naar op zoek zijn? Laat je inspireren door onze tutoren en meld je aan!

Lees de ervaringen